Met Google AdWords kun je online adverteren. Hiervoor biedt Google vijf verschillende mogelijkheden voor. Speciaal voor stichtingen en verenigingen stelt Google een budget van maximaal $10.000 beschikbaar. Dus als bedrijf maar ook als stichting of vereniging is het interessant om AdWords onder de knie te krijgen.

Wat is AdWords?

AdWords is een dienst van Google om online te adverteren en zo nieuwe klanten te bereiken. Hiervoor biedt Google vijf verschillende mogelijkheden:

Hoe te beginnen?

Zin om ermee aan de slag te gaan? Let’s start. Er zijn een paar stappen die je moet ondernemen maar dan kun jij je bedrijf op de kaart zetten.

  1. Word Google Partner
    Om te starten moet je een Google Partner account aanmaken. Dit kun je doen met je Google e-mailadres. Heb je deze niet? Dan heb je deze zo aangemaakt via Google Accounts.
  2. Start de training bij Google Academy for ads
    Google biedt diverse online trainingen aan om je te helpen de stof eigen te maken bij de Google Academy for Ads. Voor elke AdWords-vorm zijn lessen (van steeds vijf minuten) en een assessment ontwikkeld die jou voorbereiden op het examen. Hierdoor kun je snel door de meeste onderwerpen heen.
  3. Haal je AdWords examens
    En dan nu het spannendste… het examen. In ieder examen worden weer andere basisbegrippen en concepten behandeld van het online adverteren met AdWords. Elk examen bestaat uit meerkeuze vragen.

Welke AdWords certificaten zijn er te halen?

Ben je overtuigd? Mooi, dan kun je aan de slag. Er zijn zes certificaten te behalen. Als je het Fundamentals (basis) examen haalt en één ander examen ben jij al AdWords gecertificeerd.

Welke zes Adwords examens zijn er:

  1. AdWords Fundamentals-examen
    In het AdWords Fundamentals-examen worden basisbegrippen en iets meer gevorderde concepten behandeld, waaronder de voordelen van online adverteren en AdWords, en praktische tips voor het beheren en optimaliseren van AdWords-campagnes.
  2. Search Advertising-examen
    In het Search Advertising-examen worden algemene en gevorderde concepten behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met zoekadvertenties in het zoeknetwerk.
  3. Display Advertising-examen
    In het Display Advertising-examen worden gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes in het Display Netwerk.
  4. Mobile Advertising-examen
    Het Mobile Advertising-examen behandelt zowel basisaspecten als geavanceerde aspecten van adverteren op mobiele apparaten. Aan bod komen onder meer advertentie-indelingen, strategieën voor bieden en targeting en methoden voor het meten en optimaliseren van campagnes.
  5. Video Advertising-examen
    In het Video Advertising-examen worden basisbeginselen en gevorderde concepten behandeld, waaronder praktische tips voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met videoadvertenties op YouTube en internet.
  6. Shopping Advertising-examen
    Het Shopping Advertising-examen heeft betrekking op fundamentele en geavanceerde aspecten van adverteren via Shopping, zoals een Merchant Center-account en datafeed voor producten maken en Shopping-campagnes maken en beheren.

TIP: Omdat het een open examen is kun je het onderwerp van de vragen online opzoeken. Of nog slimmer: download de studiegidsen van Marketingster. Met de zoekfunctie (Ctrl F) kun je nog snel het onderwerp opzoeken. Deze zijn te downloaden in iedere specifieke AdWords examen blog.

Geslaagd?

Gefeliciteerd! Je kunt nu nog meer leren van Google AdWords met de trainingen voor Search, Display, MobileVideo of Shopping. Of ga aan de slag met Google Analytics waarbij je ontdekt hoe je het gedrag van bezoekers op jouw site kunt analyseren. Meer behoefte aan specifieke marketingkennis? Kijk dan bij Hubspot voor meer algemene kennis. Er zijn 12 gratis certificaten te behalen die jou als een vis in het water maken met online marketing. Succes!

Originele post 21 april 2017 aangepast 4 september 2018