Klantonderzoek

Waarom een klantonderzoek?

Het is voordeliger om te investeren in klantenbinding dan steeds weer nieuwe klanten te werven. Om dit te kunnen doen is vertrouwen het sleutelwoord.

Om vertrouwen te kunnen winnen is het belangrijk om jouw klant te kennen. Welke aanleiding maakte dat hij/zij op zoek ging naar hulp, welke informatie wordt er gezocht, waardoor werd hij/zij verrast, wat viel tegen en wat leidde tot de definitieve keuze? Dit samen zijn de 5 onderdelen van het klantonderzoek: aanleidingen, informatiebehoeftes, succesfactoren, barrières en beslissingscriteria.

Voor een klantprofiel wordt er met meerdere klanten gesproken door middel van interviews. Hierdoor ontstaat er een compleet beeld en worden losstaande uitspraken/ideeën eruit gefilterd. Samen gaan we de uitspraken beoordelen op herkenbaarheid, prioriteit en haalbaarheid. Daarmee krijg je concrete actiepunten waarmee je direct aan de slag kunt.

Werkwijze van een klantonderzoek

Green Illustration Butterfly Timeline Infographic (1)

Om de potentiële klant van het bedrijf te ontdekken wordt door middel van open interviews gesproken met de doelgroep(en).

We gaan op zoek naar klanten die mee willen werken aan het onderzoek. Huidige klanten, potentiële klanten en klanten die  zijn gestopt of weggegaan.

Marketingster neemt interviews af. Omdat Marketingster extern is kunnen klanten anoniem hun verhaal doen.

Daarbij komen de volgende thema’s aan bod:

  • aanleiding
  • proces
  • beslissingscriteria
  • succesfactoren
  • barrieres
  • informatiebehoefte
  • alternatieven

De uitspraken van de geïnterviewden worden gecodeerd en vervolgens samengevoegd tot één uitspraak in een zogeheten klantprofiel.

Ook worden bijzondere uitspraken erin verwerkt. Dit geeft mogelijk nieuwe ideeën en inzichten.

Met jou en eventuele medewerkers worden de uitspraken besproken om  tot een weging te komen van de uitspraken. 

Dit gebeurt op basis van:

  • Herkenbaarheid
  • Prioriteit
  • Haalbaarheid

Jij/jullie kennen het bedrijf het beste en weten wat wel en niet belangrijk en haalbaar is.

Hierdoor ontstaat een to-do-lijst met actiepunten en weet je waar de startfocus moet liggen.

Dit samen geeft inzicht in wat de belangrijkste onderwerpen (aanleidingen, succesfactoren, barrières, beslissingscriteria en informatiebehoeften) zijn die spelen bij de doelgroep en waarop ingespeeld kan worden.

De informatie geeft jouw bedrijf inzicht in hoe klanten het koopproces doorlopen en waar de klant beter geïnformeerd of zelfs verrast kan worden. Hiermee wordt een klant een ambassadeur van de onderneming. Dit leidt tot weer nieuwe klanten waardoor het bedrijf kan blijven groeien.

 

Meer weten?

In de brochure (slechts 4 pagina’s) wordt het klantonderzoek uitgelegd en voorbeelden gegeven zodat je weet hoe het proces gaat.

Waarom Marketingster inhuren?

Het grote voordeel om klantonderzoek door een derde partij als Marketingster te laten uitvoeren is dat klanten anoniem hun informatie kunnen geven. Wanneer een ondernemer zelf klantonderzoek doet, leert de ervaring, hebben klanten een blokkade om vrijuit te praten. Door ze te garanderen dat alles wat ze zeggen wordt geanonimiseerd kunnen ze in alle vrijheid over het bedrijf meedenken.

Kosten

Overtuigd dat klantonderzoek jouw bedrijf verder kan helpen? Neem dan contact op om zonder verplichtingen een eerste gesprek in te plannen.  

Essentieel

prijzen excl. BTW​

  • Inhoudelijk voorgesprek
  • Interviewen van 6 personen
  • Uitspraken ordenen op 5 thema's
  • Terugkoppeling uitspraken concept
  • Samen beoordelen van uitspraken op herkenbaarheid, prioriteit, haalbaarheid
  • Actielijst met concrete aanbevelingen
  • Definiteve resultaten in boekwerk

Totaal 73 uur voor € 3195

Professioneel

prijzen excl. BTW​

  • Inhoudelijk voorgesprek
  • Interviewen van 8 personen
  • Uitspraken ordenen op 5 thema's
  • Terugkoppeling uitspraken concept
  • Samen beoordelen van uitspraken op herkenbaarheid, prioriteit, haalbaarheid
  • Actielijst met concrete aanbevelingen
  • Definiteve resultaten in boekwerk
  • Persoonlijk presentatie met uitleg klantonderzoek en inbound marketing
  • Onbeperkte toegang tot persoonlijke presentatie
  • Analyse bestaande data
  • Concurrentieonderzoek

Totaal 91 uur voor € 4005

Compleet

prijzen excl. BTW

  • Inhoudelijk voorgesprek
  • Interviewen van 10 personen
  • Uitspraken ordenen op 5 thema's
  • Terugkoppeling uitspraken concept
  • Samen beoordelen van uitspraken op herkenbaarheid, prioriteit, haalbaarheid
  • Actielijst met concrete aanbevelingen
  • Definiteve resultaten in boekwerk
  • Persoonlijk presentatie met uitleg klantonderzoek en inbound marketing
  • Onbeperkte toegang tot persoonlijke presentatie
  • Analyse bestaande data
  • Analyse social media
  • Concurrentieonderzoek
  • Branche onderzoek
  • Medewerkersonderzoek

Totaal 134 uur voor € 5940

5 Zekerheden van Marketingster

Vertrouwen

Marketingster zet marketingactiviteiten in om het vertrouwen te winnen van (toekomstige) klanten.

Sociaal bedrijf

Stichting Marketingster helpt stichtingen, verenigingen en particulieren met een kleine beurs waar nodig met workshops en cursussen of ondersteuning tegen een gereduceerd tarief.

Met één muisklik alles geregeld

Marketingster heeft alle kennis in huis. Hierdoor hoef je niet met verschillende partijen samen te werken om jouw bedrijf op de kaart te zetten.

Samenwerken om zelfstandig verder te gaan

Marketingster zit letterlijk naast jou en geeft uitleg en ondersteuning tot je het snapt. Zodat jij jouw bedrijf zelfstandig verder kan laten stralen.

Vaste prijzen

Marketingster werkt met vaste prijzen zodat jij vooraf weet wat het gaat kosten.

Verder praten?

Wil je samen sparren over wat je nodig hebt of meer informatie? Neem dan gerust contact op met Marketingster. Wees niet bang: je zit nergens aan vast en het eerste gesprek is altijd gratis. We gaan dan samen kijken hoe je verder kunt komen en vervolgens beslis je zelf of Marketingster je helpt.

06 450 061 03

Bel of stuur een appje.

info@marketingster.nl

Stuur een mailtje.

Contactformulier

Vul het contactformulier in.